Több környékbeli insurtechcég nézelődik a régión belül, azon belül Magyarországon is. Többek között van köztük újhullámos biztosító, szoftverfejlesztő, online életbiztosítási bróker, tematika vállalat és díjfinanszírozással foglalkozó insurtech is. Többségük nyitott a hagyományos szereplőkkel való való együttműködésre, de alapjaiban gondolják át a biztosítási termékek működését.

  • Lamie Direct, osztrák biztosító, amely end-to-end digitális biztosításokat fejleszt és értékesít,
  • Mutumutu, cseh biztosítási bróker és szoftvercég, amely a Societe Generale érdekeltségeként működő Komercni pojistovna biztosítóval együttműködve értékesíti a szolgáltatásait,
  • Life is Hard, egy romániai szoftver, mint szolgáltatásokkal (SaaS) foglalkozó informatikai vállalat, amely biztosítóknak is segít digitális platformokat fejleszteni,
  • Amodo, egy horvát szoftvercég, amely adatelemzéssel és frontend-fejlesztéssel működik együtt más biztosítókkal,
  • Bacca, egy lengyel szoftvercég, amely díjbeszedéssel és díjfinanszírozással foglalkozik.

Lamie, Ausztria

2004 óta működik a a cég, ők voltak az első olyan digitális biztosító az országban, amely teljesen, termékfejlesztéstől az értékesítésig digitalizált termékeket vitt piacra. A vezérigazgató – Pedak Christian – elmondta, hogy nyitottak a hagyományos biztosítókkal való együttműködésre, hiszen az API-jukat (Application programming interface) más vállalatok is be tudják építeni a rendszerükbe. A cég fő terméke egy olyan utasbiztosítás, amiért az ügyfél nem fizet rendszeres díjat, csak akkor fizet érte, ha aktiválja. A cégnél jelenleg napi 1000 új biztosítást kötnek, a termékeiket több mint 400 ezren veszik igénybe és 45 millió dollárnyi díjbevételt várnak 2020-ra.

Mutumutu, Csehország

A cseh biztosítási piac jól digitalizált. Létezik sok online biztosítási termék és termék összehasonlító oldalak. David Bystrzycki, a cég társalapítója kihangsúlyozta, hogy egyszerre felforgatóként és a hagyományos szereplők számára előnyös játékosként is jelen vannak a biztosítási piacon. Fejlesztettek egy személyes találkozás nélkül köthető, online életbiztosítást, amihez egy okostelefon alkalmazással gyűjtenek adatokat. Így szablyák személyre a biztosítás díját és a kockázati feltételeket. Az alkalmazás nyomon követi, hogy a felhasználó mennyit mozog. Amennyiben az egészségesen él, akár a biztosítási díj 30%-át is visszautalhatják a biztosítottnak. David Bystrzycki elmondta, hogy ez egy részben diszruptív tevékenység, hiszen a hagyományos biztosítók a személyes értékesítésben hisznek, mondván egy ügynök jobban rá tud beszélni egy ügyfelet egy drágább, magas jutalékű termékre. Közel 500 ezer egyedi látogatójuk van a weblapon és 50 ezer regisztrált ügyfelük van.

Life is Hard, Románia

A román piacon a biztosítási szektor szereplő fejlett digitális csatornákat használnak, de a lakossági ügyfeleket céltó termékek digitalizációja jelentősen elmarad. Az összes biztosítási termék alig 0,3%-át értékesítik online, ami jelentősen elmarad az európai átlagtól. Barna Erik, a Life is Hard alapítója szerint ennek az az oka, hogy a szabályozások megkötik a techcégek kezét. Ennek következtében nehezen tudnak innovatív lépéseket tenni a piacon, emellett alakosság jelentős része sincs kellően oktatva az online biztosítások vásárlásához. A vállalat húzóterméke a 24Broker, amely egy szolgáltatásként igénybe vehető (SaaS) B2B biztosításközvetítő platform – mondta el Barna Erik a Portfolio kérdésére. 1.1 millió euró a legfrissebb éves bevételük, kb. 2000 vállalati ügyfelük van.

Amodo, Horvátország

Az Amodo alapítója, vezető termékfejlesztője, Gorjan Agacevic szerint a horvát biztosítási piac digitalizációját hátráltatja, hogy csak 3 éve fogadtak el egy törvénymódosítást, ami lehetővé tesz mozgásteret a tech cégeknek. A horvát biztosítók túlnyomó részt kerülik az innovációs megoldásokat, általában csak akkor lépnek, ha látják, hogy egy konkurensnek bevált a módszer. Az Amodo a digitalizációban segíti a biztosítókat, részt vesznek adatgyűjtésben és adatelemzésben is. Okos telefonról gyűjtött adatokból végeznek termékfejlesztéshez szükséges elemzést, személyre szabást. Agacevic elárulta, hogy már az idei évben elindulhatnak Magyarországon, de még nem nevezheti meg, hogy melyik biztosító jelentkezett, mint potenciális partnerük. A vállalat jelenleg 20 biztosítóval dolgozik együtt, kb. egymillió felhasználó használja az általuk fejlesztett alkalmazást.

Bacca, Lengyelország

Lengyelországban nagy igény van az innovációs megoldásokra, de a startupok nem jutnak forrásokhoz, a hagyományos biztosítók pedig lassabban dolgoznak. Cezary Świerszcz, a Bacca alapítója és vezérigazgatója elmondta, hogy nagyjából 5-10%-át adják el a biztosításoknak online Lengyelországban. A Bacca fő terméke egy olyan API, ami lehetővé teszi, hogy egyösszegű díjat, rendszeres, részletes fizetéssel törlesszenek. Ezen kívül előzetesen, digitális eszközök bevonásával felmérik, hogy az adott ügyfél milyen kockázatot jelent a biztosítónak, a díjfizetés szempontjából. A Bacac egy kártyás fizetési rendszert is létrehozott, amire azért volt szükség, mert a lengyelországi biztosítók nem teszik elérhetővé a kártyás fizetést, túlnyomó többségben,